Чорноморське управління ГУ ДФС в Одеській області:
«Анонс телефонного зв’язку «гаряча лінія»
17 липня 2019 року з 11-00 до 12-00 відбудеться сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» з заступником начальника управління-начальником відділу адміністрування податків і зборів з фізичних осіб Чорноморського управління ГУ ДФС в Одеській області В.Колесник на тему: «Податок на майно», телефон (04868) 3-49-50.
Увага! Змінено Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ
Головне управління ДФС в Одеській області інформує, що 29 травня 2019 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 22 травня 2019 № 423 «Про внесення змін до постанови КМУ від 13 липня 2016 року № 440» якою внесено зміни до Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі – Порядок).
Зокрема, змінами передбачено що реєстраційна заява за формою № 1-РН та документи, які додаються до неї для включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі – Реєстр), розглядаються протягом 3 робочих днів з дня їх отримання (раніше було 14 календарних днів).
Також, у новій редакції викладено реєстраційну заяву платника податку за формою № 1-РН, яка подається для реєстрації, змін або виключення з Реєстру неприбуткових установ та організацій та передбачає зазначення відомостей щодо місцезнаходження неприбуткової організації.
Крім того, неприбуткова організація може звернутися до контролюючого органу із запитом про отримання витягу з Реєстру. Запит про отримання витягу з Реєстру за формою згідно з додатком 3 до Порядку подається особисто представником неприбуткової організації чи уповноваженою на це особою або надсилається поштою контролюючому органу за основним місцем обліку неприбуткової організації. Усі розділи запиту підлягають заповненню.
Витяг безоплатно надається протягом трьох робочих днів. Він міститиме відомості про неприбуткову організацію або повідомлення про відсутність відомостей у Реєстрі.
Звертаємо увагу, що усі записи до Реєстру вносяться контролюючим органом на підставі прийнятих рішень, тому навіть за відсутності підстав для відмови у включенні (повторному включенні) до Реєстру, присвоєнні (зміні) ознаки неприбутковості контролюючий орган протягом 3 робочих днів з дня отримання контролюючим органом реєстраційної заяви приймає відповідне рішення про включення (повторне включення) неприбуткової організації до Реєстру, присвоєння (зміну) ознаки неприбутковості, із внесенням запису до Реєстру, але без спрямування неприбутковій організації примірника такого рішення.
Більш детально інформація викладена у листі ДФСУ від 25.06.2019 № 20139/7/99/99-15-02-01-17.
Оподаткування доходів фізичних осіб, які одноосібно обробляють земельні ділянки (паї)
Головне управління ДФС в Одеській області повідомляє, що порядок декларування доходів, одержаних фізичними особами, регулюється нормами Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Відповідно до п.п. 165.1.24 п. 165.1 ст. 165 ПКУ доходи, отримані від продажу власної сільськогосподарської продукції, що вирощена на земельних ділянках площею понад 2 гектари, підлягають оподаткуванню на загальних підставах.
Такий платник податків зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного року, а також сплатити податок з таких доходів.
У разі надання власних земельних ділянок (паїв) в оренду іншій фізичній особі, яка не є суб’єктом господарювання, та отримання доходу у вигляді орендної плати, такі фізичні особи – орендодавці також мають обов’язок стосовно декларування отриманих доходів та сплати відповідних податків і зборів (п.п. 170.1.5 п. 170.1 ст. 170 ПКУ).
Відповідно до вимог ПКУ доходи від продажу сільськогосподарської продукції, вирощеної на власних земельних ділянках площею понад 2 гектари, та доходи від надання власних земельних ділянок в оренду іншій фізичній особі, підлягають оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18 % та військовим збором за ставкою 1,5 %.
Самостійно сплатити узгоджені податкові зобов’язання платники податку зобов’язані до 01 серпня року, що настає за звітним.
Нагадуємо, що з травня 2019 року в Одеській області проводиться операція «Урожай». Метою проведення операції є перевірка повноти нарахування та сплати податків юридичними особами, фізичними особами-підприємцями, громадянами, які є власниками земельних ділянок та власними силами обробляють такі земельні ділянки для отримання доходу, упередження схем ухилення від оподаткування, виявлення та реєстрація необлікованих найманих працівників та легалізація їх заробітної плати.
Головне управління ДФС в Одеській області
Електронне адміністрування реалізації пального та спирту етилового
Головне управління ДФС в Одеській області нагадує, що з 01.07.2019 набрали чинності внесені Законом України від 23 листопада 2018 року № 2628-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» зміни до Податкового кодексу України (далі - ПКУ), якими запроваджується система електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Відповідно до п. 23 підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ акцизні накладні/розрахунки коригування, складені до 30 червня 2019 року (включно), реєструються в Єдиному реєстрі акцизних накладних до 15 липня 2019 року (включно). Розподіл обсягів залишків пального, що обліковуються у платників податку в системі електронного адміністрування реалізації пального, між акцизними складами/акцизними складами пересувними, здійснюється на підставі акцизних накладних у двох примірниках, складених з 16 до 20 липня 2019 року (включно) платниками податку та суб'єктами господарювання, які з і липня 2019 року не підпадають під визначення платників податку відповідно до п. 212.1 ст.212 ПКУ, та реєстрації таких примірників у Єдиному реєстрі акцизних накладних:
перших примірників - особою, що складала акцизну накладну, з 16 до 20 липня 2019 року (включно);
других примірників - отримувачем пального - розпорядником акцизного складу з 16 до 22 липня 2019 року (включно).
Для забезпечення можливості врахування в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового обсягів пального, ввезеного на митну територію України до 1 липня 2019 року, орієнтуємо імпортерів пального щодо доцільності оформлення до 15 липня 2019 року додаткових декларацій до тимчасових митних декларацій, пальне за якими було випущено в митний режим до 30 червня 2019 року.
Відповідно до п. 232.1 ст. 232 ПКУ з урахуванням змін, що вносяться згідно з вищезазначеним законом, одиницею обліку обсягів спирту етилового в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового є декалітри 100-відсоткового спирту, приведені до температури 20° С.
У зв’язку з цим з 01.07.2019 при декларуванні спирту, що класифікується в товарній позиції 2207 згідно з УКТЗЕД (товарні підкатегорії 2207100010, 2207100090, 2207200010 та 2207200090) за митними деклараціями типів «IMXXYY» (де «XX» - код відповідного митного режиму «40» або «41», a «YY» - один з кодів «АА», «ДР», «ДЕ», «ТК», «ТФ», «ТН», «ДТ»), в полях «електронного інвойсу» по відповідному товару додатково до відомостей про кількість в одиниці виміру за рахунком або іншим документом, що визначає вартість товару, та коду такої одиниці необхідно зазначати відомості про обсяги спирту в одиниці вимірювання «декалітр 100-відсоткового спирту, приведений до температури 20° С» (цифровий та літерний коди одиниці вимірювання - «833» та «DPA»).
Зазначена інформація викладена в листі ДФС України від 25.06.2019 №19991/7/99-99-12-03-03-17.
Пільги із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки
Головне управління ДФС в Одеській області повідомляє, що відповідно до п.п. 266.3.1 п. 266.3 ст. 266 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі – ПКУ) базою оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є загальна площа об’єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.
Підпунктом 266.4.1 п. 266.4 ст. 266 ПКУ передбачено пільги із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, а саме: база оподаткування об’єкта/об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи – платника податку, зменшується:
а) для квартири/квартир незалежно від їх кількості – на 60 кв. метрів;
б) для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості – на 120 кв. метрів;
в) для різних типів об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток), – на 180 кв. метрів.
Таке зменшення надається один раз за кожний базовий податковий (звітний) період (рік).
Згідно з п.п. 266.4.2 п. 266.4 ст. 266 ПКУ сільські, селищні, міські ради та ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, встановлюють пільги з податку, що сплачується на відповідній території, з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, громадських об’єднань, благодійних організацій, релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровані у встановленому законом порядку, та використовуються для забезпечення діяльності, передбаченої такими статутами (положеннями).
Пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів житлової та нежитлової нерухомості, для фізичних осіб визначаються виходячи з їх майнового стану та рівня доходів.
Пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів нежитлової нерухомості, встановлюються залежно від майна, яке є об’єктом оподаткування.
Органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням об’єкта житлової та/або нежитлової нерухомості інформацію щодо ставок та наданих пільг юридичним та/або фізичним особам зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Пільги з податку, передбачені підпунктами 266.4.1 та 266.4.2 п. 266.4 cт. 266 ПКУ для фізичних осіб не застосовуються до: об’єкта/об’єктів оподаткування, якщо площа такого/таких об’єкта/об’єктів перевищує п’ятикратний розмір неоподатковуваної площі, встановленої п.п. 266.4.1 п. 266.4 ст. 266 ПКУ; об’єкта/об’єктів оподаткування, що використовуються їх власниками з метою одержання доходів (здаються в оренду, лізинг, позичку, використовуються у підприємницькій діяльності) (п.п. 266.4.3 п. 266.4 ст. 266 ПКУ).
Крім того інформуємо, що у 2019 році фізичні особи - власники нерухомості сплачують податок за звітний 2018 рік з урахуванням мінімальної заробітної плати у розмірі 3723 грн, встановленої на 2018 рік.
Разом з тим, ставки та пільги з податку встановлюються за рішенням місцевих рад: сільських, селищних, міських та рад об'єднаних територіальних громад.
Тобто, ставки та пільги залежать від рішень, встановлених місцевими радами на кожній окремій території, де знаходяться об’єкти нерухомості.
Наголошуємо, що відповідно до п.п. 12.3.7 п.12.3 ст.12 ПКУ недозволяється сільським, селищним, міським радам та радам об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування громад, встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів.
Рішення про ставки та пільги зі сплати податку розміщуються на сайтах місцевих рад.
31 липня завершується термін сплати податкових зобов’язань, задекларованих громадянами у деклараціях про майновий стан і доходи
Чорноморське управління ГУ ДФС в Одеській області нагадує, що 31 липня 2019 року - останній день сплати фізичними особами податку на доходи фізичних осіб та військового збору, зазначених у поданій річній декларації про майновий стан і доходи за підсумками 2018 року.
Крім них у такий же термін мають сплатити податок на доходи фізичних осіб та військовий збір фізичні особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність: приватні нотаріуси, адвокати, арбітражні керуючі, особи що займаються науковою, творчою діяльністю, тощо.
У випадку, якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов’язання протягом строків, визначених ПКУ, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах:
- при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу;
- при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Крім того, після спливу 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов’язання, на суми такого зобов’язання нараховується пеня(п.п. 129.1.3 ст. 129 р.ІІ ПКУ).
Податкові нюанси з плати за землю
Головне управління ДФС в Одеській області звертає увагу платників податків, що реалізація принципу платного використання земельних ділянок, визначеного ст.206 Земельного кодексу України, базується на дотриманні суб’єктами земельних відносин вимог ст.125-126 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року №2768-III із змінами та доповненнями (далі – ЗКУ) щодо оформлення права власності у відповідності до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», що й формує підстави виникнення податкових зобов’язань з плати за землю.
Відповідно до п.269.1 ст.269 Податкового кодексу України (далі — ПКУ) платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру (п.286.1 ст.286 ПКУ).
Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою (п.287.1 ст.287 ПКУ).
Податкове зобов’язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачують рівними частками власники та землекористувачі земельних ділянок за місцезнаходженням ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (п.287.3 ПКУ).
Щодо орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Відповідно до п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14 ПКУ орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов’язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки (п.288.2 ст.288 ПКУ).
Об’єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду (п.288.3 ст.288 ПКУ).
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п.288.1 ст.288 ПКУ).
Статтею 13 Закону України від 16 жовтня 1998 року № 161-XIV «Про оренду землі» зі змінами та доповненнями (далі – Закон №161) встановлено, що договір оренди землі – це договір, за яким орендодавець зобов’язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов’язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Однією із істотних умов договору оренди землі, передбачених ст.15 Закону №161, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
При цьому за згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п.288.4 ст.288 ПКУ).
Відповідно до ст.116 ЗКУ громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених ЗКУ, або за результатами аукціону.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст.125 ЗКУ).
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (ст.126 ЗКУ).
Слід зазначити, що згідно із ст.25 Закон №161, орендар земельної ділянки зобов’язаний, зокрема, приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку.
Отже, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності сплачується орендарем з дня виникнення права користування земельною ділянкою, а саме з дня реєстрації договору оренди земельної ділянки, якщо інше не встановлено умовами договору.
Також, просимо звернути увагу платників, що у випадку, коли останній день сплати плати за землю припадає на вихідний або святковий день, її потрібно сплатити напередодні встановленого граничного терміну – в останній день (банківський) день.
Слід зазначити, що використання земельної ділянки без оформлення відповідного права є порушенням законодавства.
Органи місцевого самоврядування, керуючись нормами Цивільного кодексу України може порушити питання про компенсацію завданої шкоди землекористувачами (юридичними та фізичними особами), у яких не оформлено право користування земельною ділянкою, а саме відсутня документальна фіксація речових прав у відповідних реєстрах (Державний земельний кадастр), у формі не отриманої орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності.
Відповідно ст. 206 ЗКУ використання землі в Україні є платним.
Заступник начальника управління –
начальник відділу адміністрування податків
і зборів з фізичних осіб
Чорноморського управління
ГУ ДФС в Одеській області,
уповноважена особа В.КОЛЕСНИК