Роз’яснювальна робота з платниками податків станом на 14 лютого


14.02.2020 12:16 430

Чорноморське управління ГУ ДПС в Одеській області:

«Анонс телефонного зв’язку «гаряча лінія»

20 лютого 2020 року з 11-00 до 12-00 відбудеться сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» з cтаршим державним інспектором Чорноморської ДПІ Чорноморського управління ГУ ДПС в Одеській області Олександром Дубач на тему: «Застосування РРО» за телефоном (04868) 3-49-00.

Права та обов’язок надання декларації у 2020 році

Чорноморське управління ГУ ДПС в Одеській області нагадує, що з початку 2020 року триває кампанія декларування громадянами доходів, отриманих протягом 2019 року. Декларування доходів – це: виконання громадянами свого конституційного обов’язку, індивідуальний внесок у добробут держави, реалізація права громадян на податкову знижку.

Декларація про майновий стан і доходи подається відповідно до ст. 179 Податкового кодексу України. Громадяни, які подають податкові декларації про майновий стан і доходи розподіляються на дві категорії: особи, які зобов’язані подати річну декларацію, особи, які мають право подати декларацію.

Нагадуємо, що обов’язок щодо подання декларації у платників податків виникає при отриманні:

- доходів не від податкових агентів (тобто від інших фізичних осіб, які не зареєстровані як самозайняті особи). До таких доходів відносяться, зокрема, доходи від надання в оренду рухомого або нерухомого майна іншим фізичним особам; успадкування майна не від членів сім’ї першого та другого ступенів споріднення, при нотаріальному оформленні спадщини, за якими не було сплачено податок на доходи фізичних осіб та військовий збір тощо;

- доходів від податкових агентів, які не підлягали оподаткуванню при виплаті, але які не звільнені від оподаткування. До таких доходів відноситься, зокрема дохід у вигляді основної суми боргу (кредиту) платника податку, прощеного (анульованого) кредитором за його самостійним рішенням, не пов’язаним з процедурою банкрутства, до закінчення строку позовної давності, якщо його сума перевищує 25 % однієї мінімальної заробітної плати (у розрахунку на рік), встановленої на 1 січня звітного податкового року, а також інвестиційні доходи;

- іноземних доходів;

- та в інших передбачених Податковим кодексом випадках.

Відповідно до п. 49.3 ст. 49 Податкового кодексу України податкова декларація про майновий стан і доходи подається платниками податків за місцем своєї податкової адреси в один із таких способів (за вибором):

-  особисто або уповноваженою на це особою;

- надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення не пізніше ніж за 5 днів до закінчення граничного строку подання;

- засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу.

Громадяни, які отримували іноземні доходи та знаходяться за кордоном, можуть надіслати

декларацію поштою, або в електронному вигляді, або звернутися до посольства чи консульства.

Граничний термін подання декларації за звітний 2019 рік для громадян, які зобов’язані подати річну декларацію – 30 квітня 2020 року; для громадян, які мають право на податкову знижку - 31 грудня 2020.

Звертаємо увагу, що з 1 січня 2020 року запроваджено та введено в дію нова форма податкової декларації, якою передбачені деякі зміни.

З новою формою податкової декларації та прикладами її заповнення можна ознайомитися на субсайті територіальних органів ДПС в Одеській області офіційного вебпорталу ДПС України.

З 19 квітня 2020 року розширюється коло платників, які зобов'язані використовувати касові апарати

Законами України від 20 вересня 2019 року № 128-IX «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі та послуг» та № 129-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі і послуг» запроваджено нові правила застосування програмних РРО та обов’язкового застосування РРО платниками податків.

Зокрема, вже з 1 січня 2020 року платники податків під час здійснення розрахункових операцій можуть протестувати безкоштовне програмне рішення для використання програмних реєстраторів розрахункових операцій.

З 19 квітня 2020 року суб’єкти господарювання зможуть повноцінно використовувати програмні РРО.

Водночас з цієї дати, розширено коло платників, які зобов’язані застосовувати РРО.

Зокрема, нововведення стосуються юридичних осіб – виробників ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння у разі реалізації продукції за готівкові кошти.

Також нагадаємо, що застосовувати РРО мають і фізичні особи-підприємці – платники єдиного податку другої-четвертої груп, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі при продажу товарів, наданні послуг у разі:

- перевищення в календарному році незалежно від обраного виду діяльності обсягу доходу понад 1000000 гривень;

- реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;

- реалізації лікарських засобів та виробів медичного призначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров’я.

Відповідальність за порушення вимог застосування РРО

Чорноморське управління ГУ ДПС в Одеській області нагадує, що відповідно до законів України від 20.09.2019 № 128-IX «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» щодо детінізації розрахунків в сфері торгівлі і послуг» та від 20.09.2019 № 129-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків в сфері торгівлі і послуг» вводяться нові правила застосування РРО та відповідальність за порушення вимог РРО.

Штраф за невидачу чека, не проведення операцій через РРО, проведення на неповну суму вартості проданих товарів з 19.04.2020 збільшено з 1 грн. до 10% від вартості товару/послуги - за перше порушення, за наступне порушення протягом року - 50% (замість 100%).

З 1 жовтня 2020 року передбачається застосування повного розміру штрафу за незастосування РРО або невидачу чека (100% від суми при першому порушенні і 150% при кожному наступному) для окремих категорій платників єдиного податку ІІ-IV груп (без обмеження обсягу доходу за календарний рік).

Також,  з 1 жовтня 2020 року запрацює механізм кешбеку, який передбачає можливість здійснення компенсації покупцеві (споживачеві) вартості придбаних товарів (робіт, послуг) за рахунок частини штрафних санкцій за порушення вимог щодо РРО, застосованих за його скаргою.

Якщо підприємець видав покупцю повністю, або частково не фіскалізований чек хоча б на один товар, дорожчий за 850 грн, покупець може написати скаргу в Податкову і отримати "кешбек" у розмірі 150% від вартості товару. Частину цього штрафу отримує сам покупець, а іншу частину - держава.

Якщо чек не був виданий взагалі - підприємець отримує штраф 850 грн. за перше порушення, і не менше 1700 грн. за наступне.

Щодо сплати податку на доходи фізичних осіб юридичною особою до відповідних бюджетів за відокремлені підрозділи, не уповноважені нараховувати та перераховувати такий податок за працівників цих підрозділів

Чорноморське управління ГУ ДПС в Одеській області інформує, що пп. 14.1.30 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року N 2755-VI, із змінами та доповненнями (далі - Кодекс) передбачено, що поняття "відокремлені підрозділи" для цілей розділу IV Кодексу вживається у значенні, визначеному Господарським кодексом України.

Згідно зі ст. 55 Господарського кодексу України суб'єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов'язків), мають відокремлене майно й несуть відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством. При цьому зазначені суб'єкти мають право відкривати свої філії, представництва, інші відокремлені підрозділи без створення юридичної особи.

Порядок сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб передбачено статтею 168 Кодексу, відповідно до якої податок, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до бюджету згідно з Бюджетним кодексом України.

Статтею 64 Бюджетного кодексу України  встановлено, що податок на доходи фізичних осіб, який сплачується (перераховується) податковим агентом - юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) чи представництвом нерезидента - юридичної особи, зараховується до відповідного бюджету за їх місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах податку, нарахованого на доходи, що виплачуються фізичній особі.

Відповідно до пп. 168.4.3 п. 168.4 ст. 168 Кодексу суми податку на доходи, нараховані відокремленим підрозділом на користь фізичних осіб, за звітний період перераховуються до відповідного бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.

У разі якщо відокремлений підрозділ не уповноважений нараховувати (сплачувати) податок на доходи фізичних осіб за такий відокремлений підрозділ, усі обов'язки податкового агента виконує юридична особа. Податок на доходи, нарахований працівникам відокремленого підрозділу, перераховується до відповідного бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу.

Юридична особа за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням не уповноважених сплачувати податок відокремлених підрозділів, відокремлений підрозділ, який уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) до бюджету податок, за своїм місцезнаходженням одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати належних платникам податку доходів, сплачує (перераховує) суми утриманого податку на відповідні рахунки, відкриті в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів за місцезнаходженням відокремлених підрозділів (пп. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168 Кодексу).

Згідно з п. 63.3 ст. 63 Кодексу з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку), у порядку, встановленому наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 "Про затвердження Порядку обліку платників податків і зборів", зі змінами і доповненнями (далі - Порядок).

Так, у пп. 7.1 п. 7 Порядку визначено: якщо відповідно до законодавства в платника податків, крім обов'язків щодо подання податкових декларацій (розрахунків, звітів) та/або нарахування, утримання чи сплати (перерахування) податків, зборів на території адміністративно-територіальної одиниці за своїм місцезнаходженням, виникають такі обов'язки на території іншої адміністративно-територіальної одиниці, такий платник податків зобов'язаний стати на облік за таким неосновним місцем обліку у відповідному контролюючому органі.

Отже, якщо юридична особа створює підрозділ з використанням праці найманих працівників за місцем знаходженням (розташуванням) на іншій території, ніж така юридична особа, і такий підрозділ не уповноважений нею нараховувати (сплачувати) податок на доходи фізичних осіб, то податок на доходи фізичних осіб, нарахований працівникам відокремленого підрозділу, юридична особа перераховує до місцевого бюджету за місцем знаходженням такого підрозділу.

Застосування РРО при проведенні розрахунків у безготiвковiй формі за надані iнформацiйно-консультацiйні послуги, отримані за допомогою комп’ютерних та iнших програм через мережу Інтернет, у випадку, коди місце здійснення розрахункiв не визначено

Згідно з пп. 1, 2 ст. 3 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 265) суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО) з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених Законом № 265, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок та видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції.

Водночас, у разі здійснення розрахунків за реалізовані товари (надані послуги) між суб’єктами господарювання виключно через банківські установи РРО не застосовується.

Статтею 2 Закону № 265 визначено, що розрахункова операція – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або у разі повернення товару (відмови від послуги) – оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

  Місце проведення розрахунків – місце, де здійснюються розрахунки із покупцем за продані товари (надані послуги) та зберігаються отримані за реалізовані товари (надані послуги) готівкові кошти, а також місце отримання покупцем попередньо оплачених товарів (послуг) із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо.

Відповідно до п. 1 розд. VII Положення про порядок емiсiї електронних платiжних засобiв i здiйснення операцiй з їх використанням, затвердженого постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 05 листопада 2014 року № 705 із змінами і доповненнями (далi – Положення), документи за операцiями з використанням електронних платiжних засобiв та iншi документи, що застосовуються в платiжних системах для платiжних операцiй з використанням електронних платiжних засобiв, можуть бути в паперовiй та/або електроннiй формi.

Документи за операцiями з використанням електронних платiжних засобiв мають статус первинного документа та можуть бути використанi пiд час урегулювання спiрних питань (п. 5 розд. VII Положення).

Враховуючи викладене, при здiйсненнi розрахункiв за товари (послуги) суб’єкти господарювання зобов’язанi вiдповiдно до Закону № 265 застосовувати РРО, у тому числi у разi здiйснення безготiвкових розрахункiв за допомогою платiжних карт Visa, MasterCard, LiqPay та інших iз використанням мережi Інтернет. При цьому розрахунковi документи при продажу товарiв (послуг) через мережу Інтернет видаються у випадку їх безпосереднього надання споживачу.

Разом з тим, якщо не визначено мiсце розрахункiв, проведених на пiдставi рахунку у безготiвковiй формi при наданнi iнформацiйно-консультацiйних послуг, отриманих комп’ютерними та iншими програмами за допомогою мережi Інтернет, РРО не використовується.

 

Граничні строки сплати податкових зобов’язань, визначених у податковій декларації про майновий стан і доходи у 2020 році

Чорноморське управління ГУ ДПС в Одеській області інформує, що з початку 2020 року стартувала кампанія декларування громадянами доходів, одержаних протягом 2019 року.

Сплата податкових зобов’язань, визначених у податковій декларації про майновий стан і доходи у 2020 році здійснюється у такі граничні строки:

20 лютого 2020 року – для фізичних осіб – підприємців (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування); 

протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку подання декларації – для фізичних осіб, стосовно яких проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування); 

31 липня 2020 – для громадян та осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність. 

Платник податку – фізична особа, який зобов’язаний подати декларацію, визначити та сплатити свої податкові зобов’язання, сплачує за кодами бюджетної класифікації:

«11010500» – «податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування»;

«11011001» – «військовий збір, що сплачується за результатами декларування».

Платники податку – фізичні особи, які відповідно до розділу IV Податкового кодексу України зобов’язані сплатити податок, але звільнені від подання декларації (при нотаріальному посвідченні договорів та/або при видачі свідоцтв про право на спадщину тощо) сплачують по коду платежу:

«11010501» – «податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами, які не підлягають обов’язковому декларуванню»;

«11011000» – «військовий збір».

Інформація про реквізити банківських рахунків для сплати податків відповідно до адміністративно-територіального устрою України оприлюднена на офіційному вебпорталі ДПС у рубриці «Бюджетні рахунки» (tax.gov.ua/byudjetni-rahunki).

Реквізити нових рахунків для сплати податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування розміщені на субсайті Територіальних органів ДПС в Одеській області вебпорталу ДПС України в розділі «Бюджетні рахунки» за посиланням:https://od.tax.gov.ua/byudjetni-rahunki/.

Зауважимо, що сплачені податки з отриманих доходів – можливість своєчасного фінансування державних програм соціального спрямування.




Білгород-Дністровська міська рада, 2024 рік