Складовою системних реформ в Україні є перегляд підходів до сплати єдиного соціального внеску, який є одним із основних чинників навантаження на фонд оплати праці роботодавця.
Пропозиції щодо перегляду навантаження на фонд оплати праці роботодавця, зокрема шляхом зменшення діючої ставки єдиного соціального внеску, неодноразово вносилися на розгляд як представниками бізнесу, так і громадськості.
Податкове навантаження на фонд оплати праці в умовах діючої системи оподаткування є показником неефективності діючих сьогодні ставок податків, воно становить близько 54,5%, що є одним із найбільших показників серед країни Європейського союзу.
Прийняття Закону України від 28 грудня 2014 року №77-VIII „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці”, який набрав чинності з 1 січня 2015 року, є значним кроком в реформуванні сплати єдиного соціального внеску.
Прийнятими змінами установлено, що з 1 січня 2015 року при нарахуванні заробітної плати (доходів) фізичним особам та/або винагороди за цивільно-правовими договорами діючі ставки єдиного соціального внеску (середньозважена ставка – 41%), застосовуються з коефіцієнтом 0,4 (середньозважена ставка – 16,4%) при виконанні платником одночасно таких умов:
1) загальна база нарахування єдиного соціального внеску за місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід) та/або винагорода за цивільно-правовими договорами, в 2,5 рази або більше перевищує загальну середньомісячну базу нарахування єдиного соціального внеску платника за 2014 рік;
(якщо загальна база нарахування єдиного соціального внеску не перевищує в 2,5 рази середньомісячну базу нарахування єдиного соціального внеску платника за 2014 рік, то платник замість коефіцієнту 0,4 застосовує розрахунковий коефіцієнт, що розраховується шляхом ділення загальної середньомісячної бази нарахування єдиного соціального внеску платника за 2014 рік на загальну базу нарахування єдиного соціального внеску за місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід) та/або винагорода, за цивільно - правовими договорами (але в будь-якому випадку коефіцієнт не може бути менше 0,4);
2) середня заробітна плата по підприємству збільшилася мінімум на 30 % у порівнянні з середньою заробітною платою за 2014 рік;
3) середній платіж на одну застраховану особу після застосування коефіцієнта складе не менше ніж 700 гривень;
4) середня заробітна плата по підприємству складе не менше трьох мінімальних заробітних плат (у 2015 році – 3 654 грн.).
Так, якщо роботодавець виконає зазначені умови та матиме право на застосування понижуючого коефіцієнту 0,4, то при нарахуванні заробітної у сумі 4,5 тис.грн. економія на сплаті єдиного соціального внеску складе 1,1 тис. грн., при заробітній платі – у сумі 10 тис.грн. – єдиний соціальний внесок необхідно буде сплатити майже на 2,5 тис.грн. менше ніж без застосування коефіцієнту.
Реформування сплати єдиного соціального внеску надасть змогу забезпечити:
зменшення навантаження на фонд оплати праці роботодавця;
покращення умов ведення бізнесу;
забезпечення соціального захисту громадян;
створення сприятливих умов для легалізації заробітної плати;
можливість ефективної боротьби з „тіньовим” сектором економіки;
створення підґрунтя для підвищення в майбутньому розмірів соціальних виплат та пенсій.
Разом з цим, наявність прийнятих вимог для застосування понижуючого коефіцієнту, в цілому нададуть змогу запобігти зменшенню надходжень єдиного соціального внеску.
Білгород – Дністровська ОДПІ
ГУ Міндоходів в Одеській області