Реєстр застрахованих осіб Державного реєстру це автоматизований банк відомостей, створений для ведення обліку фізичних осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню, ведення якого забезпечує Пенсійний фонд України.
Реєстр застрахованих осіб забезпечує:
- облік застрахованих осіб у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування та їх ідентифікацію;
- накопичення, зберігання та автоматизовану обробку інформації про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію), про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування;
- нарахування та облік виплат за окремими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.
До реєстру застрахованих осіб вносяться відомості про фізичних осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню відповідно до законодавства, та інформація, необхідна для обчислення і призначення страхових виплат за окремими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування:
- персоніфіковані відомості про застрахованих осіб та інформація про нарахування страхових внесків за застрахованих осіб, що подається страхувальниками у складі звітності;
- відомості про заробітну плату, дохід, грошове забезпечення, допомогу та компенсацію, на яку нараховано і з якої сплачено страхові внески, які подаються роботодавцями - підприємствами, установами, організаціями, військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення, допомогу та компенсації відповідно до законодавства;
- відомості про облік стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства;
- відомості про фізичних осіб - підприємців та осіб, які забезпечують себе роботою самостійно;
- відомості про нарахування єдиного внеску фізичними особами - підприємцями, у тому числі про тих, які обрали спрощену систему оподаткування;
- відомості про суми добровільних внесків, передбачених договором про добровільну участь, які підлягають сплаті, та суми доплати за минулі періоди;
- відомості про суми доплати до мінімального страхового внеску відповідно до частини третьої статті 4 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування";2
- відомості про застраховану особу, з якою стався нещасний випадок на виробництві чи професійне захворювання;
- відомості про осіб, що були зареєстровані як безробітні та отримували допомогу по безробіттю (крім одноразової її виплати для організації безробітним підприємницької діяльності);
- відомості про сплату страхових внесків страхувальниками;
- інформація про фізичних осіб, які сплачують/за яких сплачують страхові внески до накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування.
На кожну застраховану особу заводиться персональна облікова картка.
Дані до Реєстру, зміни та уточнення до них вносяться на підставі звітів про нарахування єдиного внеску, що подаються страхувальниками. Незважаючи на те, що адміністрування єдиного внеску загальнообов'язкового державного соціального страхування покладено на Державну фіскальну службу, яке передбачає надання звітів, інформація продовжує поповнювати Реєстр по кожній застрахованій особі. Консультації щодо питань ведення Реєстру, включаючи заповнення таблиць 5 - 9 додатку 4, всіх таблиць додатку 5, додатку 6 та додатку 7 звіту про суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, згідно з «Порядком формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України за № 454, надають органи Пенсійного фонду України. Дані про осіб, що перебували на обліку як безробітні та отримували допомогу по безробіттю та матеріальну допомогу у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації, надаються центрами зайнятості безпосередньо до Пенсійного фонду.
Персоніфікований облік даних, накопичений фактично в повному обсязі з 2000 року. За ними здійснюється призначення, перерахунок пенсій, а з 2011 року страхові виплати всіх фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Пенсійний фонд забезпечує захист інформації Державного реєстру застрахованих осіб. Інформація з нього використовується виключно для потреб, визначених законодавством.
Разом с тим застрахована особа має можливість контролювати персоніфіковані дані, накопичені на її особовій картці. Для цього необхідно звернутись з паспортом та ідентифікаційним номером або страховим посвідченням в органи Пенсійного фонду України за місцем проживання або за місцем реєстрації підприємства, де особа працює. І ще одним із способів контролювати особисті данні реєстру застрахованих осіб є веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України.
Своєчасний контроль за особистими даними загальнообов'язкового державного соціального страхування - це відсутність клопоту під час призначення (перерахунку) пенсії та інших соціальних виплат.
Заступник начальника відділу
надходження, прогнозування платежів
та обліку застрахованих осіб управління
ПФУ в м.Білгороді-Дністровському та
Білгород-Дністровському районі
Пташенчук Ю.П.