Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2016 року № 65 затверджено Правила етичної поведінки державних службовців.
Ці Правила регулюють моральні засади діяльності державних службовців та полягають у дотриманні принципів етики державної служби.
Державні службовці у своїй діяльності повинні керуватись принципами етики державної служби, що ґрунтуються на положеннях Конституції України, законодавства про державну службу та запобігання корупції, а саме:
1) служіння державі і суспільству;
2) гідної поведінки;
3) доброчесності;
4) лояльності;
5) політичної нейтральності;
6) прозорості і підзвітності;
7) сумлінності.
Під час прийняття на державну службу особа ознайомлюється з цими Правилами та зобов’язана їх дотримуватися у своїй подальшій службовій діяльності.
Принципи етики державної служби передбачають:
Служіння державі і суспільству:
1) чесне служіння і вірність державі;
2) забезпечення державних інтересів під час виконання завдань та функцій держави;
3) сприяння реалізації прав та законних інтересів людини і громадянина;
4) формування позитивного іміджу держави.
Гідну поведінку, а саме:
1) повагу до гідності інших осіб;
2) ввічливість та дотримання високої культури спілкування;
3) доброзичливість і запобігання виникненню конфліктів у стосунках з громадянами;
4) недопущення, у тому числі поза державною службою, дій і вчинків, які можуть зашкодити інтересам державної служби чи негативно вплинути на репутацію державного службовця.
Доброчесність, тобто:
1) спрямованість дій на захист публічних інтересів, забезпечення пріоритету загального блага громадян над особистими, приватними або корпоративними інтересами;
2) неприпустимість використання державного майна в особистих цілях;
3) недопущення наявності конфлікту між публічними і особистими інтересами;
4) нерозголошення та невикористання інформації, що стала відома у зв’язку з виконанням державним службовцем своїх обов’язків, у тому числі після припинення державної служби, крім випадків, установлених законом;
5) недопущення надання будь-яких переваг і виявлення прихильності до окремих фізичних та юридичних осіб, політичних партій, громадських і релігійних організацій.
Лояльність, а саме:
1) добросовісність щодо виконання рішень Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України та державного органу, в якому працює державний службовець, незалежно від своїх власних переконань і політичних поглядів;
2) утримання від будь-яких проявів публічної критики діяльності державних органів, їх посадових осіб;
3) коректне ставлення до керівників і співробітників державного органу під час виконання державним службовцем своїх обов’язків.
Політична нейтральність передбачає:
1) недопущення впливу політичних інтересів на дії та рішення державного службовця;
2) відмову від публічної демонстрації політичних поглядів і симпатій;
3) дотримання вимог стосовно обмежень щодо політичної діяльності, встановлених законом стосовно окремих категорій державних службовців;
4) уникнення використання символіки політичних партій під час виконання державним службовцем своїх обов’язків;
5) забезпечення прозорості у відносинах з особами, що виконують політичні функції.
Прозорість і підзвітність, це :
1) відкритість та доступність інформації про діяльність державного службовця, крім випадків, визначених Конституцією та законами України;
2) для державних службовців першої та другої категорії:
ведення обліку телефонних розмов та особистих зустрічей з представниками політичних партій, народними депутатами України, суб’єктами господарювання або їх уповноваженими особами, а також надання інформації про такі розмови та зустрічі у порядку, встановленому законодавством про доступ до публічної інформації;
ведення обліку фактів використання транспортних засобів, майна, інших матеріальних та нематеріальних активів, наданих за рахунок фізичних чи юридичних осіб у службових цілях.
Сумлінне ставлення до своїх обов’язків, а саме :
1) добросовісне, чесне та професійне виконання державним службовцем своїх обов’язків, виявлення ініціативи і творчих здібностей;
2) постійне підвищення рівня своєї професійної компетентності та удосконалення організації службової діяльності;
3) недопущення ухилення від прийняття рішень та відповідальність за свої дії та рішення.
За порушення цих Правил державні службовці несуть дисциплінарну відповідальність відповідно до закону.
Удуденко Н.В. – головний спеціаліст сектору персоналу та організаційно - інформаційної роботи
Білгород - Дністровського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області