Підвищення якості обслуговування громадян через нові технології


09.09.2016 08:43 205

Сьогодні, щоб реалізувати право на виплату за всіма видами соціального страхування, людям не треба збирати довідки у численних інстанціях: інформацію про стан і сплачені внески спеціалізованим фондам надає Пенсійний фонд України. Передбачається, що до кінця року ПФУ розширить свої можливості - він буде акумулювати й адмініструвати інформацію ще й про факти здійснення страхових виплат. А все завдяки розширенню можливостей використання реєстру застрахованих осіб.

Реєстр застрахованих осіб - це інформація про людей, які сплачують страхові внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Як відомо, в Україні чотири види загальнообов'язкового державного соціального страхування: на випадок безробіття, з тимчасової втрати працездатності, від нещасних випадків на виробництві та пенсійний. Без сплачених внесків людина в разі страхового випадку не матиме права на отримання відповідних виплат із цих фондів. Щоб оптимізувати ситуацію з внесками на соціальне страхування, у 2011 році було запроваджено єдиний соціальний внесок. Тож постала необхідність створення єдиних реєстрів страхувальників і застрахованих осіб. Відповідно до чинного законодавства, реєстром страхувальників опікується Державна фіскальна служба, а реєстром застрахованих осіб - Пенсійний фонд України.

Сьогодні в ПФУ в кожної застрахованої особи є власний страховий рахунок - електронна облікова картка, в якій міститься інформація про заробіток і сплаче­ні особою страхові внески, тобто про страховий стаж, який ця особа набула протягом трудової діяльності. У разі необхідності, фонди соціального страхування надсилають у ПФУ запит щодо цієї інформації, адже на її основі роз­раховуються суми відповідних ви­плат, наприклад, допомога по безробіттю. Згодом передбачається, крім зазначених вище чоти­рьох видів соціального страхування, додасться п’ятий - медич­не страхування. Життєві ситуації бувають дуже непередбачувані. Мо­же статися так, що людина потребу­ватиме виплат не з одного, а з кіль­кох фондів соціального страхуван­ня одночасно. Якщо ж інформація відображається в обліковій картці застрахованої особи, достатньо взяти дані з одного джерела - Пенсійного фонду України.

На сьогоднішній день в Пенсійному фонді проводиться модернізація функціонуючої системи - проводиться розширення можливостей цієї системи. Відповідно до норм чинного законодавства в реєстрі мають бути відображені частини облікової картки, які відповідають за кожен із видів соціального стра­хування. Новації саме і пов'язані з реалізацією цієї норми, відповідна робота вже проводиться. На сьогодні облі­кова картка містить дані лише про страховий стаж і заробіток, які необхідні для призначення страхових виплат. А в найближчій перспективі передбачається одержувати й накопи­чувати у себе в повному обсязі інформацію про всі види виплат, які здійснюють фонди соціального страхування. Вже розроб­лено базовий механізм інформа­ційного обміну між Пенсійним та іншими фондами соціального стра­хування, узгоджуються про­екти документів, які регулювати­муть цей обмін.

Запровадження таких но­вих можливостей функціонування реєстру позитивне як для застрахо­ваних осіб, так і для фондів, які використовують інформацію. По- перше, людина зможе бачити всю свою «виплатну історію» в одному місці, і це дуже зручно. А по-друге, інформація буде вико­ристовуватися для здійснення кон­тролю за процесом коректної реалізації права на соціальне страхуван­ня. Іншими словами, йдеться про забезпечення верифікації соціаль­них виплат.

Наприклад, є застрахована особа передпенсійного віку, яка одержує виплату по безробіттю. Але з моменту досягнення цією людиною пенсійного віку виникає ризик, що якийсь період вона мо­же одержувати одночасно дві виплати - допомогу по безробіт­тю і пенсію. Без єдиного реєстру інформацію про всі соціальні ви­плати, які отримує застрахована особа, ніяк не проконтролювати, адже виплати здійснюють різні фонди. Реєстр не просто допоможе контролювати таку ситуацію, він унеможливить її.

Адже фіскальна служба опікується податками і зборами, її завдання не пов'язані з обліком прав застрахо­ваних осіб. Практичну роботу з нарахування та виплати страхових сум здійснюють фонди соціального страхування. Інформація з реєстру застрахованих осіб має підтвердити право людини на страхові випла­ти і забезпечити їх розрахунок. Отже, відповідну інформацію логіч­но збирати й накопичувати там, де її безпосередньо використовують, зокрема в Пенсійному фонді.

На сьогоднішній день від­повідно до норм чинного законо­давства всі фонди соціального страхування для здійснення своїх виплат використовують інформа­цію про заробітну плату (дохід). Однак, зазвичай, тільки за поперед­ній рік. Пенсійний же фонд вико­ристовує дані про трудові відносини за весь період після запровадження системи персоніфікованого обліку, починаючи з 2000 року. Крім того, на відміну від фіскальної служби, яка здійснює свою безпосередню функцію - прийом грошей, Пен­сійний фонд контролює та аналізує весь процес надходження коштів і безпосередньо факт сплати внес­ків за всіх застрахованих осіб. Адже лише за фактом сплати ро­ботодавцем єдиного внеску трудо­вий стаж зараховується як страховий і може бути застосований для розрахунку відповідних страхових виплат.

Водночас, Пенсійний фонд Украї­ни - найбільший споживач інфор­мації про трудові відносини, про страховий стаж і заробіток людини. Підопічні Фонду - пенсіонери - найбільший в країні контингент, який потребує цієї інформації. Людина може протягом трудового життя не брати лікарняні, не вихо­дити в декрет і не отримувати травм на робочому місці, але після досягнення пенсійного віку вона обов'язково звернеться за оформ­ленням пенсії, або на основі її стра­хового стажу пенсійну виплату роз­раховуватимуть для членів її сім’ї. Законом України «Про збір та облік єдино­го внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» передбачено, що реєстр застрахованих осіб веде Пенсій­ний фонд України. На сьогоднішній день Пенсійний фонд надає інформацію з реєстру всім фондам соціального страхування.

Пенсійний фонд постійно вдосконалює роботу свого веб-порталу і розширює можливість надан­ня послуг з електронним цифровим підписом. Тільки-но завершиться модернізація реєстру застрахованих осіб, громадяни, які зареєстровані на веб-порталі й мають свій цифровий підпис, матимуть змогу отримувати будь-яку інформацію з цього реєстру, що стосується їхніх особистих даних (відповідно до законів України «Про захист персональних даних» і «Про єдиний соціальний внесок»). Зазначимо, веб-портал - досить потужна інформаційно - аналітична система, яка має власну систему за­хисту інформації, що пройшла відповідну експертизу, і відповідний експертний висновок. Така система уне­можливлює доступ сторонніх осіб до конфіденційної персональної інформації.

Зареєстрований на веб-порталі громадянин, звичай­но, може передати комусь свій електронний цифровий підпис, тобто надати сторонній людині можливість отри­мати доступ до його особистої інформації, але в цьому разі застрахована особа вже сама несе відповідальність.

Удуденко Н.В. – головний спеціаліст сектору персоналу та організаційно -інформаційної роботи

Білгород - Дністровського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області








Білгород-Дністровська міська рада, 2024 рік