Перспективи запровадження накопичувальної системи та єдиних принципів нарахування пенсій


14.12.2015 07:24 127

На сьогоднішній день, реформування системи пенсійного забезпечення – це єдиний спосіб підвищити пенсії та соціальні стандарти. 

Як складова фінансового сектору, пенсійна система акумулює значні фінансові ресурси з надходжень від обов’язкових внесків підприємств, громадян, коштів Державного бюджету та фондів соціального страхування, інших надходжень.

В першу чергу реформуванню підлягає інвентаризація існуючих джерел надходження коштів в пенсійну систему та економії грошей, які вже є в Пенсійному фонді України. Основне джерело накопичення Пенсійного фонду – це фонд оплати праці. На разі, значна частина із загального об’єму заробітної плати в державі знаходиться у тіньовому оберті. Зрозуміло, що легалізація заробітної плати не може проходити легко, без визначених зусиль та кроків назустріч з боку влади. Законодавчим шляхом введені стимули для роботодавців, щоб їм було вигідно платити робітникам легальну заробітну плату.

Як одним із кроків вирішення проблем, які сьогодні пропонуються у якості стимулів для легалізації заробітної плати, є введення накопичувальної системи. Тоді кожен громадянин зможе сам брати участь у формуванні власної пенсії, так як, крім страхових внесків до Пенсійного фонду, він також буде накопичувати собі і додаткові пенсійні кошти. Чим більш джерел формування майбутньої пенсії, тим вищими будуть виплати при отримані майбутньої пенсії.

В свою чергу і солідарна система, з часом, відчує зниження фінансового навантаження. Якщо солідарна система працюватиме в нормальному режимі, без значного відтоку коштів, не призначених для виплати пенсій, можливо буде починати роботу по диференціюванню розмірів пенсій. Адже, зараз з пенсійної казни, крім належних Фонду виплат, постійно виймаються кошти на додаткові або пільгові виплати, а взамін не докладають, не можна сподіватися на те, що гроші в ній будуть множитися самостійно.

Найголовніша задача реформування пенсійної системи – це економія коштів, які вже знаходяться в ній. Це дозволить Фонду поступово розібратися з проблемами, які пов’язані з несправедливістю нарахування пенсійних виплат людям. Сьогодні є багато випадків, коли громадяни отримали встановлений розмір пенсійних виплат за роботу на аналогічній посаді з однаковими умовами праці. Вони працювали на тій самій посаді в різні роки та отримували неоднакову по розміру заробітну плату. Таким чином, розмір пенсійних виплат у людей, які вийшли на пенсію в різні роки, може відрізнятися в рази. Для нормалізації цих проблем необхідно мати встановлений матеріальний ресурс, який Пенсійний фонд може акумулювати за рахунок економії коштів, але, разом з тим, необхідні і законодавчі зміни. Також, необхідно і урегулювання виплат, призначених за спеціальними пенсійними умовами,  в яких враховані специфічні режими та особливості професійного та соціального статусу. Вони поширюються на державних службовців, народних депутатів та їх помічників, суддів, прокурорів та ін.

Метою накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій є фінансування спеціальних пенсій не з державного бюджету та Пенсійного фонду, а безпосередньо за рахунок внесків із заробітної плати робітників. 

Удуденко Н.В. – головний спеціаліст сектору персоналу та організаційно -

інформаційної роботи управління Пенсійного фонду України

в м. Білгороді - Дністровському та Білгород-Дністровському районі






Білгород-Дністровська міська рада, 2024 рік