Як повідомив Голова правління Пенсійного фонду України Олексій Зарудний, 6 серпня на селекторній нараді Пенсійного фонду України з керівниками регіональних управлінь Фонду, Пенсійний фонд України ропочинає тестування на практиці нової централізованої системи призначення та виплати пенсій.
Нова модернізована система призначення та виплати пенсій дасть змогу не тільки відмовитися від величезного паперового документообігу, але й спростити процедури прийому та обслуговування громадян, істотно скоротити час їхнього спілкування з фахівцями Фонду.
Так, перевагою для громадян нової системи обслуговування та обробки пенсійної документації на базі централізованих інформаційних технологій являється, перш за все те, що є можливість звернутися за вирішенням своїх пенсійних питань до будь-якого управління Пенсійного фонду України, незалежно від місця проживання, отримати консультацію чи надіслати документи дистанційно.
Основними недоліками існуючої,на сьгоднішній день, системи обслуговування громадян є :
- мінімальна автоматизація процесу обслуговування громадян та обробки пенсійної документації, адже прийом документів триває 25 -30 днів, а їх обробка – до 10 днів;
- великий паперовий документообіг та величезні архіви паперових пенсійних справ;
- обслуговування громадян лише органом фонду за місцем їх реєстрації;
- складність процедур і тривалий час обслуговування громадян;
- значний вплив «людського фактору» (помилки та зловживання);
- відсутність надійного захисту даних (можливі фальсифікація чи втрата інформації, як на окупованих територіях);
- великі витрати на утримання децентралізованої системи;
- відсутність можливості дистанційного обслуговування.
На першому етапі впровадження нової системи обслуговування громадян на базі централізованих технологій у кожній області України визначено два-три пілотних райони, де, зокрема, відпрацьовуватимуть технологію оцифрування пенсійних справ та запровадження єдиних стандартів обслуговування. Це дає змогу не тільки відмовитися від величезного паперового документообігу, а й спростити процедури прийому та обслуговування громадян, істотно скоротити час їхнього спілкування з фахівцями Фонду.
Для великих операційних залів (10 «вікон» і більше) планується запровадити систему електронного керування чергою, відео- та аудіофіксацію прийому громадян.
Обробка заяв про призначення пенсій та розрахунок найкращого варіанту пенсії невдовзі буде здійснюватись у бек-офісі в автоматичному режимі.
Пенсійний фонд анонсує також плани розвитку дистанційного обслуговування громадян. Подати заяву, звернення, скаргу, отримати консультацію, переглянути індивідуальні дані невдовзі можна буде, зокрема, через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду, пункт обслуговування в банку або на пошті і через модернізований Контакт-центр ПФУ.
Позитивний ефект від впровадження нововведень отримають і громадяни нашої держави і, безпосередньо, сама держава :
Адже, для громадян:
- обслуговування в будь-якому органі Фонду незалежно від місця реєстрації;
- спрощення процедур надання послуг органами Фонду;
- підвищення якості обслуговування;
- скорочення часу обслуговування;
- можливість дистанційного обслуговування.
А для держави- це:
- максимальна автоматизація процесів від звернення до призначення і виплати пенсії;
- перехід до електронних пенсійних справ та документів, відмова від паперових архівів - розвиток електронного врядування;
- економія коштів Фонду – на утримання централізованих систем, упередження переплат та дублювання виплат тощо;
- надійний захист персональних даних (зокрема, від втрати, фальсифікації та їх нецільового використання);
- мінімізація «людського фактору (помилок, зловживань, корупції).
Удуденко Н.В. – головний спеціаліст
з організаційно - інформаційної роботи
управління Пенсійного фонду України
в м. Білгороді - Дністровському
та Білгород-Дністровському районі
Одеської області