Управлінням Пенсійного фонду України в м. Білгороді - Дністровському та Білгород - Дністровському районі постійно вживаються заходи, які сприяють викриттю тіньової зайнятості. Адже, так званна «тіньова» заробітна плата, яка криється за офіційними трудовими відносинами і виплачується на рівні або нижче мінімальної, приховує в собі великі фінансові резерви, які не надходять до бюджету Пенсійного фонду України.
Загально віддомо, що внески з мінімальної заробітної плати, на сьогоднішній день, не можуть забезпечити пенсійні виплати або виплату грошового забезпечення в повному обсязі, навіть якщо вони сплачувалися упродовж всієї трудової діяльності десятки років. Тому, легалізація зарплати, вихід її з «тіні», і відповідальність страхувальників за своїх найманих працівників, водночас і нетерпимість до нелегальної зарплати і зайнятості з боку самих громадян, які наймаються на роботу, збільшення чисельності тих, хто працює, і фонду оплати праці - усе це є запорукою достойних пенсій і соціального спокою, розв'язання питань зменшення навантаження на роботодавця.
Відповідно до звітності платників за липень 2015 року в м. Білгороді - Дністровському та Білгород - Дністровському районі 2212 застрахованих осіб отримують заробітну плату на рівні (415 застрахованих осіб – 18,8%) або менше мінімальної (1797 застрахованих осіб – 81,2 %), при цьому сотні людей отримують офіційно від 100 до 1000 грн.
Органи Пенсійного фонду України нині вдосконалюють взаємодію і з Державною фіскальною службою України, і з Державною службою України з питань праці, спрямовану на детінізацію заробітної плати і трудових відносин.
Так, на сьогоднішній день Пенсійним фондом України для підвищення ефективності роботи управліньФонду з ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню, для реалізації функцій, повноважень та завдань, покладених на Фонд та його територіальні органи, виявлення фактів, що негативно впливають на гарантії пенсійного та соціального забезпечення застрахованих осіб, запроваджено здійснення моніторингу та аналізу відомостей Реєстру застрахованих осіб на регіональному рівні, а саме:
- щодо чисельності застрахованих осіб, фонду оплати праці найманих працівників, грошового забезпечення та сум допомоги у зв'язку з вагітністю та пологами за звітний місяць;
- про застрахованих осіб та діапазони нарахованої заробітної плати відповідно до звітності страхувальників за звітний місяць;
- щодо чисельності штатних працівників та фонду оплати праці в розрізі юридичних та фізичних осіб-підприємців;
- переліку страхувальників, у яких наявна інформація про сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, але відсутній звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування;
- переліку страхувальників, у яких наявний звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, але немає інформації про сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування;
- переліку застрахованих осіб, які мають одне місце роботи і заробітна плата яких на рівні або менше мінімальної;
- переліку застрахованих осіб, які за основним місцем роботи отримують заробітну плату менше мінімальної та за яких не сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування в розмірі не менше мінімального;
- щодо страхувальників, які нараховують заробітну найманим працівникам на рівні або менше мінімальної заробітної плати за звітний місяць.
За результатами аналітично-моніторингових досліджень Пенсійний фонд інформує:
- страхувальників щодо з'ясованих невідповідностей для вирішення в установленому порядку питання щодо коригування (скасування) поданих відомостей;
- контролюючі органи, у разі встановлення обставин, що підлягають перевірці (мають ризики щодо несплати податків, зборів, обов'язкових платежів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи;
- органи державної виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, контролюючі органи, сторони соціального діалогу з питань, пов'язаних з веденням Реєстру застрахованих осіб, легалізацією виплати заробітної плати, зайнятості населення та обліку, прав застрахованих осіб на пенсійне та соціальне страхування, ведення інформаційно-роз'яснювальної роботи та з іншою метою - лише у вигляді знеособлених персональних даних, крім випадків, передбачених законом.
Легалізація заробітної плати являється нині дуже актуальним питанням, тому лише завдяки спільній роботі всіх державних структур у цьому напрямку, обміну інформацією і застосуванню інформаційних технологій для проведення аналізу щодо виявлення осіб, яких треба перевіряти за допомогою контролюючих органів, можна досягнути позитивного результату.
Удуденко Н.В. – головний спеціаліст з організаційно - інформаційної роботи
управління Пенсійного фонду України в м. Білгороді - Дністровському
та Білгород-Дністровському районі Одеської області