Особливий період, АТО, ООС та пільги, гарантії працівникам, призваним на військову службу


27.08.2018 11:24 1440

Останнім часом часто виникає питання, чи триває особливий період після завершення останньої хвилі мобілізації; що змінилося після початку операції об'єднаних сил (ООС), яка замінила антитерористичну операцію (АТО).

Поняття особливий період має визначальне значення для збереження місця роботи, посади та середнього заробітку працівникам, призваним на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятим на військову службу за контрактом (ч. 3 ст. 119 КЗпП).

Поняття "антитерористична операція" використовується для визначення статусу учасника бойових дій (АТО).

Це питання хвилює і роботодавців, і військовослужбовців, і платників податків, адже деякі інформаційні ресурси писали про завершення АТО й початок ООС.

Щодо дії особливого періоду Верховний суд України своїм листом від 13.07.2018 р.№60-1543/0/2-18 зазначив, що Верховний Суд однозначно сформулював правову позицію щодо тлумачення поняття «особливий період» в постанові від 25.04.2018 р. у справі №205/1993/17-ц (касаційне провадження №61-1664св17). У постанові зазначено, що особливий період діє в Україні від 17.03.2014 р., після оприлюднення Указу Президента України від 17.03.2014 р.№303/2014 «Про часткову мобілізацію». Ураховуючи зазначене, Верховний суд, забезпечуючи єдність правозастосовної практики, дотримується правової позиції, згідно з якою особливий період в Україні діє.

Завершення заходів мобілізації не припинило особливий період (лист Міністерства оборони України від 20.10.2016 р. № 316/1/906).

Тобто, відповідно до чинного законодавства з 18.03.2014 р. настав особливий період, який триває до цього часу.

За роз’ясненнями Міністерства оборони України кризова ситуація виникла на сході України в квітні 2014 р. і безпосередньо загрожувала національній безпеці України. Тому відповідно до Указу Президента України від 14.04.2014 р. № 405/2014 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» було почато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей. В період проведення АТО також має місце кризова ситуація, яка загрожує національній безпеці України (лист Міністерства оборони України від 18.10.2016 р.№322/2/6917).

АТО вважається завершеною, якщо її припинено за рішенням керівника оперативного штабу з управління цією операцією. Проте рішення про її завершення не оприлюднено.

Указом Президента України 30.04.2018 р. №116 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України «Про широкомасштабну антитерористичну операцію в Донецькій та Луганський областях» від (далі – Указ №116) введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України «Про широкомасштабну антитерористичну операцію в Донецькій та Луганський областях», яке змінило формат АТО, яку біло введено в 2014 р., на операцію Об’єднаних Сил із здійснення заходів із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі та стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій і Луганській областях відповідно до Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях».

У низці законодавчих актів є посилання на антитерористичну операцію, натомість про ООС у них не згадується. Після зміни операції, яка проводиться на Сході України з антитерористичної операції (АТО) на операцію Об’єднаних Сил (ООС) з’являються звернення із запитаннями щодо особливостей отримання статусу учасників бойових дій.

Поступово вносяться відповідні зміни до законодавчих актів: у п. 19 ст. 6 Закону України від 22.10.1993 р. № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", у Порядку надання та позбавлення статусу УБД (постанова Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 р.№413), ідеться про учасників бойових дій, до яких належать військовослужбовці та інші правоохоронці, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України й брали безпосередню участь в АТО, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах АТО в період її проведення, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі та стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій і Луганській областях.

Тому незважаючи на зміну формату АТО та її назви на операцію Об’єднаних Сил (ООС) підлягають застосуванню норми ст. 119 КЗпП України щодо збереження за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладання нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення місця роботи, посади, середнього заробітку на підприємстві, в установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форм власності і у фізичних осіб – підприємців, у яких вони працювали на час призову, пільги, гарантії передбачені Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Інформація про це може бути в нагоді під час призову на військову службу під час призова восени.

Старший інспектор Головного

Управління Державної служби

України з питань праці в Одеській області І.Б.Сорокін




Білгород-Дністровська міська рада, 2024 рік