На сьогоднішній день у Пенсійному фонді України створюється нова система обслуговування громадян та обробки пенсійної документації на базі централізованих інформаційних технологій. Для громадян – це можливість звернутися за вирішенням своїх пенсійних питань до будь-якого управління Фонду, незалежно від місця проживання, отримати консультацію чи надіслати документи дистанційно.
Так, згідно Постанови Пенсійного фонду України «Деякі питання впровадження електронних пенсійних справ на базі централізованих інформаційних технологій» від 14.12.2015р. N 25-1, яка набрала чинності з 01 січня 2016 року, порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", який затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, застосовується з урахуванням того, що особи, які проживають (зареєстровані) в Вінницькій, Донецькій, Київській та Херсонській областях, можуть звертатися із заявами про призначення пенсії до територіальних органів Пенсійного фонду України в цих областях незалежно від території обслуговування таких органів. Заява та інші подані документи скануються зазначеними органами із використанням технічних засобів, засвідчуються електронним цифровим підписом та зберігаються в електронній пенсійній справі як копії документів, на підставі яких призначено пенсію.
Відповідно до змін, внесених Постановою Пенсійного фонду України N 12-1 від 27.05.2016р., яка набирає чинності з дня її офіційного опублікування, із заявами про призначення пенсії до управлінь Пенсійного фонду України у Вінницькій, Донецькій, Київській та Херсонській областях, починаючи з 01 січня 2016 року; в Запорізькій, Кіровоградській, Миколаївській, Черкаській, Чернівецькій, Хмельницькій областях та у м. Києві - з 01 червня 2016 року; у Дніпропетровській, Закарпатській, Івано-Франківській, Луганській, Львівській, Полтавській, Тернопільській та Харківській областях - з 01 липня 2016 року; у Волинській, Житомирській, Одеській, Рівненській, Сумській та Чернігівській областях - з 01 серпня 2016 року, можуть звертатися особи, які проживають (зареєстровані) в цих адміністративно-територіальних одиницях, незалежно від території обслуговування таких органів.
Нова модернізована система призначення та виплати пенсій дає змогу не тільки відмовитися від величезного паперового документообігу, але й спростити процедури прийому та обслуговування громадян, істотно скоротити час їхнього спілкування з фахівцями Фонду.
Так, перевагою для громадян нової системи обслуговування та обробки пенсійної документації на базі централізованих інформаційних технологій являється, перш за все те, що є можливість звернутися за вирішенням своїх пенсійних питань до будь-якого управління Пенсійного фонду України, незалежно від місця проживання, отримати консультацію чи надіслати документи дистанційно.
Для великих операційних залів (10 «вікон» і більше) планується запровадити систему електронного керування чергою, відео- та аудіофіксацію прийому громадян.
Обробка заяв про призначення пенсій та розрахунок найкращого варіанту пенсії невдовзі буде здійснюватись у бек-офісі в автоматичному режимі.
Пенсійний фонд, також, анонсує плани розвитку дистанційного обслуговування громадян. Подати заяву, звернення, скаргу, отримати консультацію, переглянути індивідуальні дані невдовзі можна буде, зокрема, через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду, пункт обслуговування в банку або на пошті і через модернізований Контакт-центр Пенсійного фонду України.
Позитивний ефект від впровадження нововведень отримають і громадяни нашої держави і, безпосередньо, сама держава :
Адже, для громадян:
- обслуговування в будь-якому органі Фонду незалежно від місця реєстрації;
- спрощення процедур надання послуг органами Фонду;
- підвищення якості обслуговування;
- скорочення часу обслуговування;
- можливість дистанційного обслуговування.
А для держави- це:
- максимальна автоматизація процесів від звернення до призначення і виплати пенсії;
- перехід до електронних пенсійних справ та документів, відмова від паперових архівів – розвиток електронного врядування;
- економія коштів Фонду – на утримання централізованих систем, упередження переплат та дублювання виплат тощо;
- надійний захист персональних даних (зокрема, від втрати, фальсифікації та їх нецільового використання);
- мінімізація «людського фактору (помилок, зловживань, корупції).
Удуденко Н.В. – головний спеціаліст сектору персоналу та організаційно - інформаційної роботи
Білгород - Дністровського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Одеської області