24 квітня 2014 року в КЗ «НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів-гімназія» відбулась нарада шкільних бібліотекарів загальноосвітніх закладів міста на тему: «Бібліотека як інформаційний краєзнавчий центр школи».
Діти – найкращі патріоти. Однак патріотами не народжуються. Це почуття потрібно виховувати та плекати. Потужним засобом патріотичного виховання є шкільне краєзнавство в усіх його формах і проявах. Важко виховати патріотів держави, не навчивши дітей любити свій рідний край.
Україна – мальовнича країна з багатим та цікавим життям кожного регіону. Завдання бібліотеки – популяризувати літературу, інформацію про той край, в якому живуть і працюють бібліотекарі, вчителі та учні.
Знання людиною свого родоводу, історії свого народу – це такий компонент цивілізації, який, власне, і робить людину людиною. Тому саме краєзнавству в наш час належить важлива роль у вихованні учнів. Активна робота школярів у краєзнавчій галузі сприяє духовному формуванню інтелектуального потенціалу України. Враховуючи пізнавальне і виховне значення краєзнавства, в школах проводять роботу з виявлення, вивчення, систематизації, обробки місцевих краєзнавчих матеріалів, а також їх ефективне використання в навчально-виховному процесі сучасного загальноосвітнього закладу.
Базою краєзнавчої діяльності бібліотек є краєзнавчі фонди, які включають:
1) краєзнавчі документи;
2) краєзнавчі видання.
Шкільне краєзнавство переживає сьогодні новий етап розвитку, значно розширюється його «поле», різноманітні аспекти життя краю вивчаються в їх єдності. Широке залучення школярів до вивчення свого роду, себе, вулиць, на яких вони живуть, шкіл, де вчаться, рідних міст, сіл сприяє розвитку в них кращих якостей дослідників і патріотів отчого краю, України. Збираючи з крупинок краєзнавчу інформацію, акумулюючи її у своїх фондах, усіляко підтримуючи краєзнавчий рух інноваційними бібліотечними засобами, бібліотеки стають своєрідними експериментальними та творчими майданчиками пошукової діяльності краєзнавців. Суть краєзнавчого напряму – у збиранні, збереженні та наданні користувачам інформації про джерела з історії та життя рідного краю, стимулюванні до пошуково-дослідницької роботи, пізнанні історичних коренів, формуванні духовності, національної свідомості учнів.
Основою формування краєзнавчого фонду шкільної бібліотеки є краєзнавчий пошук. Краєзнавчий матеріал шкільні бібліотекарі міста знаходять і на сторінках місцевої преси. Дібрані матеріали є цікавими, доступними, доповнюють та розширюють програмний матеріал. Шкільні бібліотекарі активно співпрацюють з вчителями історії, природничих дисциплін, філологами. На основі зібраних матеріалів у бібліотеках шкіл діє краєзнавчий куточок, який представляє постійно діюча виставка. Виставка сприяє популяризації знань і відомостей про рідний край. Ще однією, не менш важливою складовою краєзнавчої роботи шкільної бібліотеки є бібліотечні уроки.
Крім накопичення краєзнавчих матеріалів робота ведеться над тим, щоб вони використовувались максимально ефективно як педагогічними працівниками, так і учнями школи. Незабутнє враження справляють на учнів зустрічі з місцевими поетами і письменниками. Матеріали про місцевих поетів, письменників та їх творчість збираються в бібліотеці.
Бібліотекарі шкільних бібліотек нашого міста не збираються ставити крапку в розпочатій роботі, бо історія неосяжна, завжди знайдеться натхнення для краєзнавчого пошуку.