З метою виконання конституційних положень щодо функціонування державної української мови хочемо нагадати керівникам всіх підприємств сфери побутових послуг та торгівлі, що згідно з п. 8 Правил побутового обслуговування населення (постанова Кабінету Міністрів України від 16.05.1994 №313): «На фасаді приміщення виконавця повинно бути зазначено державною мовою його назву, найменування власника або уповноваженого ним органу, режим роботи»; згідно з п. 12 Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів (постанова Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 № 833): «На фасаді торговельного об’єкта розміщується вивіска із зазначенням найменування суб’єкта господарювання. Біля входу до торговельного об’єкта на видному місці розміщується інформація про режим роботи».
Отже, доводимо до відома, що відповідно до статті 28 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», покажчики, вказівники, вивіски, повідомлення, написи та інша публічно розміщена текстова і візуальна інформація, що використовується для інформування необмеженого кола осіб про товари, роботи, послуги, певних суб’єктів господарювання, розташовані на будівлях та спорудах їх власниками або користувачами повинна подаватися державною мовою.
Інформативні покажчики, вказівники, вивіски, повідомлення, написи та інша публічно розміщена текстова і візуальна інформація викладена не державною мовою потребує заміни.
Інформація для загального ознайомлення може дублюватися іншими мовами відповідно до закону.
Також нагадуємо, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2003 р. № 2067 «Про затвердження Типових правил розміщення зовнішньої реклами» у разі невідповідності розміщення вивіски чи таблички вимогам щодо її розміщення, державним нормам, стандартам і правилам розміщені вивіски чи таблички підлягають демонтажу за рахунок коштів юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців, якими вони були встановлені .
Звертаємо увагу, що 16 січня 2021 року, набула чинності стаття 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Відтак всі надавачі послуг, незалежно від форми власності, мають обслуговувати споживачів і надавати інформацію про товари і послуги українською мовою.
Вимога Закону щодо обслуговування державною мовою стосується не лише сфери торгівлі. Йдеться також про освітні послуги (у т.ч. гуртки і секції), медичне обслуговування, соціальні послуги тощо.
На прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися іншою мовою, прийнятною для обох сторін.
Якщо право на отримання інформації чи послуг державною мовою порушене, потрібно, спробувати владнати ситуацію на місці та попросити працівника обслуговувати державною мовою, звернутись до керівництва закладу або на «гарячу лінію» установи.
Задля запобігання порушень закону надаємо алгоритм дій:
проведіть роз’яснення серед працівників щодо необхідності обслуговування державною мовою;
складіть алгоритм дій у проблемних ситуаціях, коли виникає конфлікт із клієнтом щодо мови обслуговування;
перекладіть свої веб-сайти, сторінки в соціальних мережах, мобільні додатки на українську мову;
перекладіть усі каталоги, цінники, рекламні матеріали, меню, маркування, вивіски на українську мову.
Дякуємо за розуміння та бажаємо кожному суб’єкту господарювання в цей нелегкий час приймати тільки обдумані рішення, успішної діяльності та отримувати стабільний прибуток.
Департамент економіки та розвитку інфраструктури міста Білгород-Дністровської міської ради