Міжнародний день шкільних бібліотек у Білгороді-Дністровському


25.10.2013 12:14 1016

Кожна школа починається з книги, з бібліотеки. Цікавий факт, що учень за 11 років навчання вивчає понад 200 підручників. Підкреслюючи важливе значення у житті кожної дитини книги, читання, бібліотеки, Асоціація шкільних бібліотек світу оголосила Міжнародний день шкільних бібліотек, який відзначають 28 жовтня 2013 року в чотирнадцятий раз. Саме в бібліотеці забезпечується єдність інформації, освіти, виховання та дозвілля. Шкільний бібліотекар, уважний до дитячих проблем, обізнаний з віковою психологією, може вибудувати справжній місток у царство пізнання, духовності й культури.

У шкільних бібліотеках міста до послуг читачів - підручники, художні твори, забезпечено вільний доступ до книжкового фонду, який у читальних залах представлений тематичними виставками, полицями. У школах Білгорода-Дністровського запроваджено добру традицію запрошувати гостей (поетів, письменників, ветеранів) на літературно-мистецькі заходи – літературні ранки та вечори, читацькі конференції, презентації нових творів. Поширені в роботі бібліотек такі масові форми роботи, як: бібліотечні уроки (обов’язковим у кожній школі є урок «Знайомство з алфавітним і систематичним каталогом для учнів 1-4 класів»), виховні години, бібліотечні огляди літератури, предметні тижні, диспути, тематичні книжкові виставки, вікторини. Ці заходи спрямовані не тільки на залучення до читання, а й для того, щоб діти із задоволенням розкривали свої таланти, демонстрували набуті завдяки книжкам знання.

Що в першу чергу бачать відвідувачі шкільної бібліотеки? Її інтер’єр. Якщо інформація розміщена на стелажах, яскрава та приваблива, вона зацікавлює дітей спочатку своїм зовнішнім виглядом, а потім і змістом. Тому у оформленні бібліотеки все є важливим, адже весь інтер’єр має враховувати особливості душевного складу дітей, учень не повинен відчувати себе самотнім, зайвим.

Серед шкільних бібліотек Білгорода-Дністровського в плані оформлення інтер’єру відзначаються бібліотеки таких навчальних закладів: НВК «ЗОШ I-III ступенів – гімназія», ЗОШ №1, ЗОШ №3, ЗОШ №4, ЗОШ №11, «ЗОШ II-III ступенів – ліцей». Читальні зали цих бібліотек затишні. Тут учні готуються до уроків, до захисту творчих робіт, конкурсів та вікторин, знайомляться з новинками літератури. Кожен куточок цієї зали оформлено зі смаком і любов’ю.

Обличчям, душею шкільної бібліотеки є її господарі - шкільні бібліотекарі. У загальноосвітніх закладах Білгорода-Дністровського працюють бібліотекарі, які присвятили бібліотечній справі своє життя.

З 14 працюючих у шкільних бібліотеках фахівців бібліотечну освіту має 43% (30% - вищу фахову бібліотечну освіту, 13% - середню спеціальну бібліотечну). Педагогічну освіту має 36% шкільних бібліотекарів (вищу освіту – 14% та середню спеціальну педагогічну освіту –22%). Освіту, яка не пов’язана ані з бібліотечною справою, ані з педагогічною діяльністю має 21% бібліотекарів.

Тому для шкільних бібліотекарів, що не мають фахової освіти, діє Школа бібліотечної майстерності. Заняття проводять провідні спеціалісти шкільних бібліотек, люди з великим професійним досвідом – Бондаренко Р.П., Богаткова Н.А., Ворона Г.О., Кушніренко Л.М., Герман Н.М. та ін. Своїм досвідом вони діляться на засіданнях круглих столів, методичних об’єднань, засіданнях між об’єднаннями.

Більшість працюючих шкільних бібліотечних фахівців має значний стаж роботи. Так, у 29% працюючих стаж роботи становить понад 20 років, у 14% - до 20 років, у 21% - до 10 років, 36% працюють у шкільних бібліотеках до 5 років.

Бібліотекарі ЗНЗ - активні, творчі особистості, що постійно підвищують свій професійний рівень. Вони підтримують власний професійний рівень шляхом самоосвіти, опрацюванням фахової літератури, обміну досвідом з колегами.

На жаль, у шкільних бібліотек багато проблем. Проблеми у кожної бібліотеки різні, втім як і рівні їх розвитку. Сьогодні можна нарахувати дуже невеликий відсоток бібліотек загальноосвітніх закладів, які відповідають потребам навчального процесу. До ключових напрямів державної освітньої політики віднесено інформатизацію освіти, удосконалення бібліотечного та інформаційно-ресурсного забезпечення освіти та науки. Але жодних конкретних дій щодо реформування бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів дотепер не здійснювалося. Відсутня й стратегія такого реформування. Роль шкільної бібліотеки не окреслена в жодному нормативному документі, що регламентує діяльність школи.

Отже, шкільна бібліотека сьогодні потребує глибинного реформування, підтримки держави, визнання її як важливого стратегічного ресурсу загальної середньої освіти, що інвестує в майбутнє.





Білгород-Дністровська міська рада, 2024 рік